Symetria i asymetria na stronach www i logotypach

Symetria
Gestaltyzm – teoria zachowania człowieka, która opisuje, w jaki sposób umysł konstruuje i organizuje dane wizualne – sugeruje, że ludzie mogą naturalnie stworzyć porządek z tym, co widzą
Ujmując to inaczej, nasze oczy pragną kompletności i organizacji. To prowadzi nas z powrotem do idei symetrii. Zgodnie z definicją, symetria oznacza równowagę i harmonijną spójność. Obecna w projektowaniu jest wynikiem rodzaju konsystencji, porządku, i stabilności, które możemy znaleźć w niektórych światowych markach. To nic dziwnego, że sukces takich firm jak Motorola, McDonald i mnóstwa innych producentów samochodów poniekąd zależy od tego, że stosują symetrię w swoich projektach zarówno na stronach internetowych jak i w logotypie..
Asymetria
Ale gdy symetria jest nieestetycznie przyjemna, a nawet wygodna, naraża się na ryzyko bycia zbyt przewidywalnej. Asymetria, z definicji, łamie z zasadą symetrii. Charakteryzuje się brakiem równowagi i zaburzeniem, ten rodzaj rozwiązania może być niepokojący, ale także głęboko interesujący. Asymetria ma tendencję do przenoszenia rodzaju złożoności, która przekazuje emocje, z lekkiego i miłego do intensywnego i nastrojowego, w zależności od wykonania.
Symetria kontra asymetria w sztuce
Wykwalifikowany i intuicyjny projektant powinien skupić odpowiednią uwagę na podprogowych skojarzeniach, tego co symetryczna i asymetryczna konstrukcja potencjalnie niesie dla klienta. Czy to logo, strona www czy inne materiały marki, stosowanie symetrii będzie naturalnie wywoływać poczucie spokoju i porządku, natomiast asymetria, z drugiej strony, tendencję do komunikowania emocji i ryzyka.
Być może, można argumentować, że przejście z “perfekcji” dawnego symetrycznego loga Pepsi do asymetrycznego, dawało oznaką zmiany czasów. W ubiegłych latach, stałe przewidywalności i wiarygodności marki niosły ze sobą ogromne zalety. Jak kultura ewoluuje, emocji również – odważę się powiedzieć nawet “lepszy” czynnik – może być na liście priorytetów danej marki.
Uderzyło mnie podobieństwo między logo Pepsi, a logo używane przez Obamę w kampanii na prezydenta. Podobnie jak Cola, logo Obamy korzysta z asymetrii, ale moża się dziwić biorąc pod uwagę, że kampania prezydenta przedstawił to jako “cool” wybór. Podczas gdy jego przeciwnik, Romney, był postrzegany jako prosty i konserwatywny, Obama został umieszczony jako modniejszy.
Jeśli chodzi o projektowanie logotypu, wybór między symetryczny lub asymetryczny musi zostać dokonany. W tworzeniu stron internetowych – oba elementy mogą być ukazane na tej samej stronie i służyć innym celom. Na przykład za pomocą asymetrii, można zwrócić uwagę na określony element lub przekazać jakiś ruch. Wykorzystaj symetrię dla elementów pasywnych, takich jak tła i nawigacjach.
Konkluzja
Ogólnie rzecz biorąc, istnieje wiele możliwości jakie można uzyskać wykorzystując zarówno symetrię, jak również asymetrię w procesie projektowania stron internetowych . Podczas gdy oko łaknie porządku, które znajduje się w symetrii, wizualny wpływ asymetrii ma także istotne zastosowanie. To jasne, że jeden przekazuje takie zalety , jak spójność i integralność, a drugi nosi elementy indywidualności i intryg.
Zarówno asymetria jak i symetria są w stanie razem współgrać i warto o tym pamiętać.
Polecane posty
Jak poprawić wizerunek swojej marki?
Jak poprawić wizerunek swojej marki? Jeśli chodzi o marki, istnieje atut, który jest bezcenny: zaufanie.…
Co to jest UX?
Co to jest UX? Czy UX może przynieść dużo korzyści? Jeśli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić…
Co to jest hosting współdzielony?
Co to jest hosting współdzielony? Hosting współdzielony to rodzaj usługi hostingowej, w której organizacja płaci…
Co to jest hosting serwerów dedykowanych?
Co to jest hosting serwerów dedykowanych? Wiele osób zastanawia się, o co chodzi w hostingu…